onsdag 1. august 2012

Hjemmelaget saft!



Jeg har fått det for meg denne sommeren at jeg skal lage noen flasker hjemmelaget saft. Min mor pleide alltid å lage rips saft da jeg var liten. Jeg husker enda den gode smaken!

Jeg fant ut at jeg ville prøve å lage saft uten saftkoker. Alternativet er å koke bær,vann og sukker i vanlig gryte å sile det gjennom et tøyklede. Saften skal vist bli dobbelt så god da!

Kledet som man siler saften gjennom bør så i et stativ for å unngå søl. Jeg ble veldig glad når mamma hadde akkurat denne typen utstyr i kjelleren. Det er gammelt. Hennes mor brukte det da mamma var liten. Men det kan nok kjøpes enda tror jeg.



Bær og vann er blandet i en stor gryte. Tilsett sukker til du syns du har tatt altfor mye, da tar du litt til. Oppskriften sa 2 dl pr liter vann men jeg brukte myyye mer. Smak og behag! Kok opp under omrøring og la alt så å trekke på svak varme i noen timer. Til bærene skifter farge og svulmer opp. Ønskes en klarere saft, ta bort skummet. Den første saften jeg laget trakk i 4 timer, den andre i 1. Det ble mer bærsmak på den som kokte lengst!
                                                                                                      
Fiks ferdig bringebær saft. Heldigvis at kjelleren er full av gamle saftflasker i alle størrelser og varianter!
I kveld skal vi på besøk til våres gode naboer. Gleder meg til å høre hvordan ferien deres har vært. !
Ha en fin kveld !