søndag 8. juli 2012

Blomster,saft og lykke!

 Endelig litt sommervarme!

Her på sør-vest landet har vi ikke akkurat hatt den varmeste sommeren til nå. I morgen begynner ferien for mange og værmeldingen viser nå endelig noen dager med fint vær.

Idag har sola steikt på himmelen og det har vært mye hagearbeid på tapeten... og med hagearbeid blir man både sulten og tørst. Så ingenting er vel bedre enn et kaldt glass saft og hjemmelagde isbiter oppi? En skikkelig sommerdrink!
Siden jeg elsker å både jobbe med blomster i hagen , liker jeg vel så godt å lage mat av dem. I år har jeg kun litt urter,grønnsaker og noen spiselige blomster i hagen. Til neste år skal jeg lage en skikkelig kjøkkenhage med alt enn trenger til husholdningen!
Et tips hvis du liker å lage noe av det som naturen har å by på, har du nå muligheten for å høste hylleblomster til saft! Den er lett å lage og smaker kjempegodt. Jeg og min mor skal lage til uka. Her er oppskriften:

Ingredienser

40 blomsterklaser
3 sitroner
2 liter kokende vann
1 ½ kg  Sukker
50 g sitronsyre

Skyll blomsterklasene og legg dem på et håndkle for å renne av. Legg blomstene i en bøtte eller en stor skål. Skyll sitronene grundig, og skjær dem i tynne skiver. Legg sitronskivene på blomstene. Kok opp vannet, og hell det over blomster og sitroner. Tilsett sukkeret, og rør til det er oppløst. Rør inn sitronsyren. Dekk til bøtten/skålen, og la stå i 3 døgn. Sil av. Hell over på grundig rengjorte flasker. Oppbevar i kjøleskap eller frys ned saften.

Du kan også tilsette en kanelstang eller 1 ss revet frisk ingefær for å få en smaksbrytning på saften.

Ha en fin sommer !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen et lite spor:-)