tirsdag 31. juli 2012

Roser og blomster fra hagen!


 Deler noen blomsterbilder fra hagen min. Siden april og frem til nå har jeg gått fra å ha kun en stor gressplen uten noen blomsterbed eller blomster. Jeg har plantet og jobbet i hagen nesten hver dag været har tillatt det for å få plante frø og busker. I løpet av sommeren har jeg anskaffet med 5 roser. Blant en av dem er New Dawn.
New Dawn har herdighet 6 og kan bli 3-4 meter høy. Den egner seg godt i litt værhardt klima. Jeg har blitt anbefalt av en venninde som er blomsterekspert å dekke den til med litt mose eller granbar før frosten setter inn. Jeg har hørt at barfrost ikke er så gunstig for roser. Rosene på New Dawn er iallefall store fylte med en god svak duft. Fargen er lys lys rosa. Et syn for øyet!


 
 Noen flere blomster fra hagen! Disse har jeg fått fra en god nabo på familiegården. Hun har drivhuset fult av sommerblomster som hun får frem fra frø hun kjøper. Hver vår kan jeg gå å plukke så mye jeg vil fordi hun har alltid "allllllt for mye":) :)


 Denne potetplanten har fått en hard start! Da jeg kjøpte den blomstret den som bare det. Den fikk plass i en gammel potte på verandaen. Men så fikk våres 2 hunder fatt i den. Jeg var sikker på at den bare kunne kastes, slik så den ut. Men så plantet jeg den ut å nå står den i full blomst,igjen! Morro! Den er jo så fin!
 Her er en annen rose. Masse nye små roser venter på å springe ut!
Denne rosen her er en potterose som har blomstret i hele sommer! Jeg fikk hjelp til å beskjære den slik at den fikk muligheten for å vokse seg stor. Noen sier at potteroser kan overvinter, jeg har aldri prøvd. Noen som har tips? Kunne tenke meg å beholde den for den lukter sååå godt!!