søndag 8. juli 2012

Gamle skatter......

Skapet fikk plass på kjøkkenet mitt
Gamle møbler jeg har pusset opp.
Gammelt kjøkkenskap fra rundt 1900



 En av mine store lidenskaper er å finne gamle møbler og ting som har en historie og fortelle..Jeg er så heldig å komme fra en gård som har vært bebodd siden 1700 tallet (som vi vet sikkert). Her finnes det to gamle våningshus som er over 200 år. Her har jeg funnet masse fine gamle møbler og gjenstander. Som dette gamle kjøkkenskapet som du ser på bildet øverst. Dette stammer fra rundt 1900 og var en del av kjøkkeninnredningen på gården. Skapet er håndlaget og var malt i en skjønn grønnlig farge. Men etter flere 10 år i murkjelleren måtte det både vaskes, pusses og males. Det var et fryktelig arbeid, spesielt vanskelig var det å få ut "kjellerlukten" i det....Masse er prøvd å det begynner å hjelpe.

Det flotte hjørneskapet du ser er fra min mors barndomsheim, en gammel lensmannsgård. Her fantes det masse fine skatter og møbler fra svunnen tid.. Uheldigvis var det innbrudd og mye forsvant. Men skapet er i min forvaring nå og har byttet den FRYKTELIGE vinrødfargen i en lettere hvit farge.. Det ble nydelig! Skapet har enda ikke inntatt huset. Det har vært så mange prosjekter ute at jeg ikke har prioritert stuen.. Når det er sommer og fint vær er moralen her i huset UT,UT,UT:)

   
Gammel hjørneskap fra lensmannsgård

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen et lite spor:-)